13 . December , 2012

Investeringer med englelyd

Tre erfarne erhvervsfolk har stiftet selskabet De 3 engle ApS, som er et investor-syndikat, der hjælper iværksættere med opstartsinvesteringer. På Iværk&Vækst-messen i september lancerede De 3 engle, at de søger ti innovative projekter og vil kaste 100.000 kroner i hvert projekt, hvis de tror på idéen.

”Vi gav iværksætterne mulighed for at pitche deres idéer på stedet og tog en snak med dem om mulighederne. Det er ikke en konkurrence, men et indspark til iværksætteriet og en mulighed for at vende idéen med os, der kommer nede fra miljøet,” siger Johnnie Bloch Jensen, der er én af de tre engle og selv har mange år som iværksætter på bagen. Messen resulterede i mange henvendelser og spændende idéer, men de fandt ikke ti projekter med investeringspotentiale.

”Vi har ikke fået brændt det hele af, så vi har stadig penge, som vi gerne vil af med. Og vi vil af med dem. Så budskabet er, at hvis I ligger inde med nogle gode idéer, så kom frem med dem. Så har vi måske en julegave til jer,” siger Johnnie Bloch Jensen og fortæller, at han og de to andre business angels, Ivan Bjerg-Larsen og Niels Wibroe, individuelt er medlemmer af forskellige foreninger, eksempelvis Business Angels Copenhagen, Danish Venture Capital Association (DVCA), Opfinderforeningen, Ejerlederne og Connect Danmark. Tilsammen driver de i øvrigt omkring tyve selskaber. For de projekter, De 3 engle investerer i, stiller de deres personlige og tekniske infrastruktur til rådighed, det vil sige alt fra lokaler og logistik til juridisk bistand og bogføringssystemer.

 

Den gode idé

For at få del i ovenstående skal man have en god forretningsidé og overbevise De 3 engle om idéens potentiale.

”Den gode idé kan både være et produkt og en service. Når vi vurderer idéerne, handler det meget om, at vi sætter os ind i målgruppens tankegang. Vi tænker som forbrugere, altså vil jeg selv købe det. Og selvom vi er nogle gamle mænd, kan vi godt tænke som en kvinde på sytten,” forsikrer Johnnie Bloch Jensen med et smil og giver et eksempel for at illustrere sin pointe.

”Jeg tror, at jeg har 50 projektforslag liggende, som går på, hvordan mobilapplikationer kan hjælpe os til at købe billigere ind. Men de fleste af os er jo ligeglade med, om vi kan spare ti ører. Og forestil dig en kvinde med én unge på armen og én siddende i indkøbsvognen, som måske kunne have brug for at spare lidt. Har hun tid til at finde ud af, om mælken er billigere i supermarkedet ved siden af? Glem det,” mener Johnnie Bloch Jensen og efterlyser iværksættere, der tænker mere ud af boksen.

De 3 engle vurderer også potentielle projekter ud fra produktets nyhedsværdi og teamet bag. Og de bidrager meget gerne med et nyt perspektiv på idéen, som enten kan få drømmen til at brase eller åbne op for helt nye muligheder.

”Et af de rigtig gode projekter, vi har fået, kommer fra nogle ingeniører, som arbejder med driftoptimering. De er lykkedes med at optimere blæseren i en pc, så den ikke larmer så meget Efterfølgende fandt de ud af, at hvis de skruer lidt mere på den, kan de også optimere strømforbruget. Og så begynder det jo at blive smart og have perspektiver,” siger Johnnie Bloch Jensen og foreslår, at opfindelsen måske kan bruges til at effektivisere driften af pumpesystemer eller noget andet, som giver projektet en helt ny målestok.

”Det er egentligt i lignende situationer, hvor vi siger, at hvis du sidder med den gode idé, så kom forbi. Vi giver gerne et godt råd, også hvis vi ikke tror på idéen. Måske kan man bruge produktet på en anden måde. Vi ser i hvert fald nogle vinkler, som iværksætteren ikke altid selv kan se. Derfor bliver det kloge penge vi kommer med,” siger han.

 

Mere hjerte end hjerne

Investeringerne er imidlertid ikke kloge, fordi de kommer fra hjernen. Tværtimod. De 3 engle siger, at de primært investerer med hjertet.

”Alt for mange investorer investerer med hjernen og stiller en lang række krav til ham, der kommer med en god idé. Ofte siger de ”vi vil bestemme, selv om vi kun investerer 30 pct., og vi vil have vores to millioner tilbage før udbyttet kommer. Og vi vil i øvrigt gerne kunne fyre dig og sælge virksomheden.” De iværksættere, der hopper på den, er dem som ikke tror nok på sig selv,” siger Johnni Bloch Jensen.

”Når vi siger, at vi investerer mere med hjertet, betyder det, at vi gerne vil være aktive i virksomheden og investere i ting, som vi tror på. Typisk engagerer vi os aktivt i ledelsen på bestyrelsesniveau. I det hele taget vil vi gerne være lidt mere med, og det er i højere grad et samarbejde,” siger Johnnie Bloch Jensen og nævner, at det De 3 engle får, som oftest er en andel af det, de har skabt sammen med iværksætterne.

”Vi investerer som ejere og ikke som administratorer, og det er vigtigt. Det er kendetegnende for mange offentlige initiativer, at der ikke er styr på vækstkronerne, fordi pengene kanaliseres ud gennem administratorer. For mange administratorer gælder det om at administrere så meget som muligt – og det betales af dig og mig. Vi sidder derimod nede på gulvet og kan se, at der er mange elendige idéer, der får penge. Men der er alt for mange store underskudsforretninger.  Vi kunne godt tænke os, at man blander flere ejere ind,” siger Johnnie Bloch Jensen. Han mener, at man skal passe på med at sætte folk op på en piedestal. En uheldig konsekvens er nemlig, at iværksætterne ikke fokuserer på det væsentligste.

”Vi ser ofte, at de render rundt fra investor til investor og bruger alt for meget krudt på at finde kapital. Se nu at få næsen i sporet og skaf kunder, som er det allervigtigste. Når det lykkes, kommer investorerne af sig selv,” siger han.

 

Prisen på grisen

De 3 engle investerer ikke for at blive rige af det, men fordi de simpelthen ikke kan lade være. De brænder for det og har en trang til fortsat at skabe nyt. Desuden vil de gerne hjælpe og gøre noget, som giver mening samfundsmæssigt. Derfor får de håbefulde iværksættere også ren besked, når de kommer med idéerne.

”En af de store udfordringer er værdisætning på virksomheden, altså hvad koster varen. Rigtig mange folk, som har en god idé, synes jo, at idéen i sig selv er fem millioner værd. Når de så har fået en hjemmeside op at køre, som en søn eller en kammerat har lavet, så er idéen allerede ti millioner værd. Og det selvom de ikke har solgt noget som helst endnu,” siger Johnnie Bloch Jensen.

”Vi bliver meget ofte mødt af en exit-pris på entry-tidspunktet. De synes, de har opfundet et guldæg, og det har de ikke. Prisen er helt forkert. Det er synd, at mange virksomheder ikke bliver til noget af samme grund,” siger han.

Når De 3 engle vurderer, om de vil være med til at udvikle og lægge penge i et projekt, er det ikke afgørende, hvor langt iværksætterne er kommet i processen.

”Vi er ligeglade med, om budgettet er lavet eller ej. Tal-magi i et excel-ark kan vi godt gennemskue. Men det er meget interessant, at jo ældre en virksomhed bliver, jo lavere bliver prisforventningen. I en tidlig fase er budgetter og priser ofte super urealistiske. Senere finder man ud af, at træerne ikke gror ind i himlen. Så vi er relativt kritiske over for folks supergode ideer, men vi vil til enhver tid gerne tage en snak om, hvad mulighederne er,” slutter han.

 

Har du en god idé, eller vil du bare vide mere, kan du læse mere om de tre business angels på www.de3engle.dk

 

Kontakt

Iben F. Skjaerlund

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag