Du kan bruge din mobil til langt mere end telefonopkald og afsendelse af SMS. Med smartphones kan du også gå på nettet, tjekke mails og ved hjælp af et stærkt stigende antal særlige applikationer ordne alt fra fakturering til strategispil. Denne datatrafik er omfattet af multimediebeskatningen: Som vi tidligere har skrevet om, er multimedieskatten en ”alt eller intet”-løsning, hvor også internetadgang og anden datatrafik er fradragsberettiget i firmaets regnskab, når multimedieskatten er betalt.
Men mobiltelefonen kan også bruges som betalingsmiddel, og det er en helt anden sag: Da må du fra gang til gang vurdere, hvordan betalingen skal behandles:
Donationer
SMS ”støt” til 1241 og doner 150 kr. til ”Læger uden grænser”. Pengene trækkes over telefonregningen. Det er hurtigt og nemt – men ikke fradragsberettiget. Som ved alle andre former for velgørenhed, er gaver af denne art som udgangspunkt en privat udgift, med mindre donationen vedrører forskning eller den modsvares af en passende reklameværdi for virksomheden. At gaven gives ved træk på telefonregningen ændrer ikke ved det princip. Tilsvarende er den overtakserede del af SMS-er, når du stemmer eller deltager i konkurrencer i f.eks. TV-programmer privat.
Billetter til offentlig befordring og mobilporto
Busbilletten kan betales via mobiltelefonen. Og uanset betalingsform er reglerne de samme: Hvis kørslen vedrører virksomhedens aktiviteter, er den fradragsberettiget i virksomhedens regnskab. Ellers ikke. Det samme gælder for Post Danmarks nye mobilporto. SMS-udgiften forbundet med købet er dog dækket af multimedieskatten.
Applikationer
Ofte bliver applikationer købt ved træk på bankkontoen. Du har indtastet dine information på android-market eller lignende, første gang, du købte, og senere køb trækkes automatisk fra den samme konto. Hvis du hovedsageligt bruger private applikationer, er det derfor den private bankkonto, der skal indtastes, når du køber første gang. Og pas på: Hvis børnene har adgang til din mobiltelefon, kan de uden adgangskoder eller yderligere godkendelser shoppe løs mens de spiller.
Administrative udfordringer
Det letteste er selvfølgelig, hvis intet bliver betalt via mobiltelefonen. Men det er næppe realistisk. Så telefonregningen skal deles op. Telefonselskaberne håndterer oversigterne over forbruget forskelligt. I mange tilfælde skal man skimme lange lister af samtaler og SMS-er igennem for at finde ”andet forbrug”. Men siden køb over mobilen bliver mere og mere udbredt, vil det være nødvendigt – for hverken porto, kaffe, privatforbrug eller donationer kan bogføres som telefonudgift men skal fordeles på forskellige konti i regnskabet. Udbyderne kan derfor godt gå i gang med at udvikle nogle bogføringsvenlige forbrugsoversigter, så det også i virksomhederne bliver en administrativ overskuelig opgave at udnytte mobiltelefonens betalingsmuligheder.
Info
Regnskabsskolen www.regnskabsskolen.dk og Henrik Paaske, Buus Jensen Statsautoriseret Revisorer www.buusjensen.dk