22 . January , 2010

”The gate- keepers have lost their keys”

Folk fra hele verden var strømmet til en lille pub i London for at benytte sig af lejligheden til at opleve en af vort århundredes store iværksætternavne i virkeligheden. Nogle var kommet for at få en signeret bog, andre for at snakke vin med den social media-sommelier, og andre igen var kommet for at se et af internettets største personlige brands. Da aftenen var forbi, var alle deltagernes forventninger mere end tilfredsstillede. Gary Vaynerchuk er en menneskeglad, energibombe med masser af value og nærvær på trods af hans astronomiske berømmelse og bankkonto. Eventen varer fra kl. 18 til 21, og fra kl. 16 var Gary allerede godt i gang med hans utallige interviews. Han tog scenen iklædt sin ”keep it real” personlige stil af jeans og t-shirt. Og bagefter stod folk i over en time for at få signeret hans bog og få lidt tid sammen med en ”force of nature”. Oplevelsen var utrolig og da aftenen sluttede var der mange nye Vayniaks. Hans historie er et klassisk amerikansk eventyr om at nå sine drømme med en moderne opskrift, som Gary selv mener kan bruges af stor set alle. Vinsmager, forretningmand og social media-guru 33-årige Gary Vaynerchuk er et af de store forbilleder for successfuldt iværksætteri gennem passion, hårdt arbejde og flittig benyttelse af nye medier. Der er efterhånden kommet mange til på iværksætterscenen for nyligt, som taler for benyttelse af den højre hjernedel som vejen mod forretningssucces. Det unikke ved Gary Vee – som han bliver kaldt, og som er hans navn på både twitter og sprouter – er hans historie, hans handlemåde og hans intensitet. For eksempel begyndte Gary allerede som 16-årig at arbejde i en vinhandel for sin russiske familie, som var immigreret til New Jersey på USA’s nordøstkyst. Han arbejdede sig gennem alle arbejdsopgaver i butikken og koncentrerede sig samtidig hele tiden om at udvikle sin viden om, hvad der skulle blive det første område, han blev kendt for – vin. Hans interesse for vin begyndte langt før han kunne smage den på lovlig vis, så han startede med at smage på alt, som kunne være med til at influere på vinens smag. Han smagte på eksotiske frugter, tobak, græs, jord, osv. Hans smagsløg blev så gode, at da han endelig lovligt kunne smage på vinen var han i stand at finde frem til flere nuancer i vinen end selv garvede vinkendere og blev dermed en eftersøgt vinsmager. I løbet af fem år løftede han  omsætningen i sin families vinforretning fra 5 millioner til 60 millioner US dollars. Han gjorde det ved at være flittig i sin måde at drive forretning på, ved at være modig og pionerende indenfor markedsføring, og ved et højt niveau af kundeservice. Dermed blev han også kendt som forretningsmand. Da Gary Vee satsede på brugen af sociale medier og udviklede winelibrary.tv for få år siden, opstod hans tredje kendetegn: social media-guru. Garys brug af sociale medier hjalp med til at udbrede interessen og forståelsen for vin til et større publikum. Budskabet bragte ham hurtig op på 80.000 site-besøg om dagen. Kort efter førte eksponeringen af hans personlige brand til et historisk tilbud om at udgive en bog med en syv-cifret check i dollar som belønning. Hans seneste bog hedder “Crush It: Why NOW is the time to cash in on your passion”.

Nøglerne væk Bogen er en “call to action” til at se den kæmpe mulighed, der er i vores tid for at realisere sine iværksætterdrømme. Hans budskab er at “the gatekeepers have lost their keys”; tidligere tiders succes ofte afhang af en adgangsbillet i form af penge, forbindelser og politik. Nettet har ændret spillereglerne og nu kan alle komme med til optagelsesprøven. Har du, hvad der skal til, kommer du med i spillet. Udover motiveringsdelen indeholder bogen både indføringer i de forskellige sociale medier samt nærmest en opskrift på, hvordan man får succes ved at benytte sig flittigt af  de sociale medier. Ligesom med vinen er Gary Vee interesseret i at give adgangsbilletten videre til et større publikum. Han elsker mennesker og ville gerne se flere opleve den glæde, han selv har fået ved at forfølge sine drømme. I bogen fortælle han afsnit for afsnit hvordan du benytter det nye værktøj til at oprette, kreere og viderudvikle dit personlig brand, som har voksende betydning for alle firmaer. Han mener endda, at alle burde købe deres eget navn som domænenavn med det samme. Og ikke bare ens eget navn,  men også sine børns og børnebørns navne, for at kunne trække på gevinsten senere. Så vigtig kommer personlig branding til at være. Gary Vee er meget lige til i sit brand, sig selv og i sit budskab. Han er tro mod sin historie og prøver også at få folk til at forstå, at succesen ikke kommer med drømmen alene. Man skal faktisk arbejde og arbejde hårdt og længe for at opnå den. Han erkender, at det er hans metode og at den ikke er noget for alle. Han arbejder meget – rigtig meget. Og det er derfor, han mener, at det er essentielt at man følger sin passion, for det er passionen der får en igennem det hårde arbejde. Når man arbejder med det man elsker, kan man sagtens komme igennem det, der skal til for at opnå succes. Har du det i dig, står Garys bog som vejviser til stjernene.

Om Lori Webb Lori Webb er amerikaner, men bosat i Danmark. Siden 2008 har hun taget aktiv del i den internationale trend-spotting-verden inden for iværksætteri, og hun arbejder på en større interviewbog med iværksætterportrætter fra hele verden.

 

info “Crush It: Why NOW is the time to cash in on your passion” kan købes på Amazon.dk www.garyvaynerchuk.com www.winelibrary.tv @garyvee on Twitter or Sprouter

Kontakt

Lori Webb

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag