Kender du fornemmelse af at kunne gøre det bedre? Det har været startskuddet for mangen en iværksætter – ikke mindst for Line Markvardsens tøjeventyr, Edith & Ella. Hun var ude for at købe en festkjole, men udbuddet var ikke noget at råbe hurra for. Så må man jo gøre det selv, tænkte hun, og i dag er hun et levende bevis på, at det rigtige koncept, vilje og forretningssans stadig kan skabe en succeshistorie i den benhårde tøjbranche. Hende kan du læse om inde i bladet.Men er det bare mig, eller er der efterhånden rigtig mange, der begynder at gøre det rigtig godt? Der har efterhånden været hvad man kunne kalde tung fokus på iværksætteri i over et årti, og al den vedvarende energi, der kastes ind i feltet, må uvægerligt kaste noget af sig. Man kan som bekendt se længere, når man står på skuldrene af andre, og næste generation af iværksættere i en branche kan mange gange forfine produktet afgørende og ramme bolden rent. Jeg tænker f.eks. på Kaffeplantagen på Skt. Hans Torv i København. Det er på en eller anden måde et andengenerationskaffebarkoncept, der rammer renere end første generation af kaffebarer. Der er gode kræfter bag, der gør det hele rigtigt. De har ikke bare god kaffe, de har rigtig god kaffe, et godt navn, en god placering og en hyggelig indretning. Der er ikke noget at sige til, at der ofte er fuldt hus her, mens der er halvtomt hos Baresso’en et halvt hundrede meter nede ad gaden. Eller tag SohoHouse, som du kan møde inde i bladet. Ikke bare et kontor med bord, stol og internet. Der er styr på stilen, placeringen en rigtig, konceptet emmer af god energi. Og første etape er udsolgt. Eller Lagkagehuset, der er ved udbrede et succeskoncept med brød og kage af høj kvalitet, i stil med den franske Paul-kæde. Hvem sagde, at Emmery’s havde sat sig på den idé? Samme betragtning kunne man anlægge på Vopium, som vi skrev om i sidste nummer. Man har længe kunnet købe taletidskort eller ringe op til forskellige numre og ringe videre derfra, men nu har et iværksætterfirma lavet den ultimative løsning, der både er billig og kan bruges direkte fra ens normale mobiltelefon, uden dikkedarer. Eller tag dating-markedet: Hvor mange troede, løbet var kørt, da Dating.dk regerede markedet? Jeg tror ikke, at f.eks. elitedaters.dk er ked af deres forretning. Skal man drage en lærdom, må det være, at man ikke skal lade sig slå ud af, at man ikke kom med på første bølge. Indtag produktets første version, og når begejstringen har lagt sig kan du måske se, hvordan anden generation af produktet skal se ud.
God læselyst!