13 . January , 2010

Er du stærk i troen?

Tror du på det, du læser i IVÆRKSÆTTEREN? Det skal du ikke. Hva’ be hva’ – siger jeg, at du ikke skal tro på alt, hvad du læser her på siderne? Lige præcis. Det er sådan set en gammel sandhed, at man ikke skal tro på alt, hvad man hører. Du skal for den sags skyld heller ikke tro på, hvad dine bedste rådgivere fortæller dig. På elitehandelsskolen IMD i Schweiz, hvor man uddanner MBA’er, gør man en dyd ud af denne pointe. Den ene dag bliver de studerende konfronteret med en forelæser med én holdning, som han eller hun forsvarer med stærke argumenter. Den næste dag kommer en lige så overbevisende forelæser og argumenterer for den stik modsatte holdning. Ledelse af en virksomhed er ikke nagelfast videnskab med rigtige svar – to virksomheder med to forskellige ledelser kan opnå succes med vidt forskellige strategier. Dén indsigt sættes på spidsen i lige præcis det minefelt, hvor du selv, kære læser, roder rundt: iværksætteri. Os der skaber nye virksomheder stiller os i realiteten op med nogle gange usandsynlige påstande om, at der er et marked for ting, der i omverdenens øjne kan virke ret usælgelige. Det kan også være, at det i forvejen er velkendt, at dit produkt kan sælges, men at ingen tror på, at du som lille iværksætter har noget som helst at gøre i det spil. Hvad er et marked egentlig? Et tilstrækkeligt antal personer eller organisationer, der vil reagere positivt på et tilbud om dit produkt. Det kan du ikke analysere dig til. Bevares, man kan regne på, hvor mange mennesker der menes at have et vist behov, og hvad de vil give for at få det opfyldt. Det er vist sådan noget, man lærer på iværksætteruddannelser, og laver i konsulenthuse for at gøre sig fortjent til sin fede hyre. Forestil dig nu, at et firma fandt på at kombinere en telefon med en form for minicomputer, hvor du f.eks. kunne have din kalender og andre små smarte programmer. Det var der som bekendt en del mobiltelefonproducenter der så det indlysende i for nogle år siden. Der var da også et vist marked for det, men det var for intet at sammenligne mod det marked, der mødte Apple da de lancerede iPhonen. Hvad der grundlæggende er samme idé har vidt forskellige markedsstørrelser og målgrupper afhængig af, hvordan ideen er ført ud i livet. Med lækkert design og brugerinterface og muligheden for at købe et stort antal apps til sin telefon fremstod iPhonen overlegen på afgørende parametre. Markedsstørrelsen er med andre ord helt afgørende afhængig af udførelsen. Udførelsen – det er det hele. Det er selvfølgelig især de store, strategiske og produktmæssige beslutninger, du træffer, som udgør grundlaget for din forretning, men det er også alle de små beslutninger hver dag. Herunder hvem du lytter på, og hvilke råd du omsætter til handling. Svaret har kun du, men her på bladet gør vi hvad vi kan for at opstøve de mest kvalificerede input til, hvordan du slår igennem med dine forretningsideer. Dette nummer er ingen undtagelse, så tilbage er kun at ønske godt og foretagsomt nytår, og:  

God læselyst!

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag