Det japanske marked er et af verdens største og rummer uanede muligheder for danske virksomheder. Men markedet er også et af de sværeste at komme ind på, både tidsmæssigt, økonomisk og kulturelt. Derfor har virksomheden ayanomimi specialiseret sig i at hjælpe mindre danske designvirksomheder med eksport til Japan.
”Mange danske virksomheder har potentialet, men det første skridt er svært, fordi det japanske marked er så anderledes. Jeg vil gerne bygge bro, så de danske produkter kan afkodes af japanerne,” siger Aya Okamura, der selv har japanske rødder og er kvinden bag ayanomimi.
Forretningen er todelt i den forstand, at Aya Okamura arbejder som salgsagent for nogle udvalgte danske designvirksomheder, mens hun for andre virksomheder rådgiver om forretningsstrategier, der er tilpasset det japanske marked.
”Der er nogle generelle ting, som alle virksomheder med fordel kan forberede før de tager til Japan. Et godt eksempel er en prisliste, fordi japanere tænker profit anderledes end vi gør. De tænker i markedspris frem for indkøbspris, og det betyder, at man skal forberede en anbefalet udbudspris. Ofte siger danske virksomheder, at det er op til den enkelte butik, som bare kan gange op ud fra indkøbsprisen. Men sådan fungerer det ikke i Japan, så det kan blive en meget langtrukken affære,” forklarer Aya Okamura. I samarbejde med Væksthus Hovedstadsregionen har hun sammensat en startpakke, der skal hjælpe danske SMV’ere til Japan.
Alternativ markedsindgang
”Udover pristrategi er det vigtigt at tænke på distributionskanaler og markedsføring, og pakken indeholder blandt andet en basisproduktpræsentation på japansk. Det er tænkt som hjælp til selvhjælp, så vejen til Japan ikke bliver så ressourcekrævende,” siger Aya Okamura.
I øjeblikket er hun salgsagent for tre mindre danske designvirksomheder.
”Jeg vil gerne give et alternativt bud på, hvordan virksomhederne kan komme ind på det japanske marked. Traditionelt satser mange på messer eller på en stor distributør, men det er ikke nødvendigvis det mest hensigtsmæssige,” siger Aya Okamura og giver et eksempel på hvordan hun arbejder:
”Jeg skulle introducere det danske
modemærke Edith & Ella på det japanske marked og fandt til det formål et galleri i Tokyo, som jeg lavede om til et ”Edith & Ella Showroom” i en uge. Udstillingen blev åbnet med en reception, hvor der blev serveret dansk mad til tonerne af dansk musik,” fortæller hun.
”Før ugen var omme havde jeg fået tre japanske forhandlere til Edith & Ella. Det handler om at præsentere produktet på den bedste måde, og det er ikke nødvendigvis på en stor messe. Hellere småt og fokuseret på at få det rigtige budskab ud,” siger Aya Okamura.
Ayanomimi har mindre end et år på bagen, og der er rigeligt at se til. Men det tager tid at opnå en reel indtjening, så succesen måles ikke alene i kroner og ører.
”Som nystartet virksomhed er det vigtigt, at man ikke kun måler return on investment i penge. Man skal være villig til at investere i sit foretagende ved at arbejde med projekter, der giver erfaring og udvikler virksomheden,” siger Aya Okamura.
www.ayanomimi.com