12 . November , 2009

Aktuelle iværksætter-trends

I forretningslivet kan det være afgørende, hvordan man bruger viden til sin fordel. Har man en færdighed inden for et bestemt område, bør man overveje at slå til mens modstrømmen er lav.  Er man ved  at være på et nyt stadium i sin virksomhed, hvor man er ved at lægge grundstenene for virksomhedens fremtid, kan det være nyttigt at overveje mulighederne samt de eventuelle tilbageslag, som kan komme, hvis man ignorerer de tendenser, der er i tiden. For eksempel har omverdenen voksende forventninger om  at iværksættere agerer med gennemsigtighed, autenticitet og ansvarlighed. Herunder beskriver jeg otte af de vigtigste trends, som iværksættere bør forholde sig til.

Kvinde
Kvindelige iværksættere i både US og UK er ved at overgå antallet af mandelige iværksættere i begge lande. Kvinderettede produkter og services florerer på begge markeder og trenden bredder sig. Selv om det endnu er langt fra den danske virkelighed, er trenden stadig relevant og viser vejen til både udvikling af nye produkter og en nye måde at drive sin forretning fremad. Forhåbentlig giver trenden et stort indspark til, at flere danske kvinder kommer i gang med at starte forretning.

Netværk

I en tid, hvor pengene har været få  og behovet for støtte stort, er der opstået en tendens til organiseret samarbejde i hidtil uset grad. Netværk opstår overalt og er blevet til en meget populær og fornuftig forretningsmodel. Deltagerne betaler et beløb om måneden for at være en del af et netværk, hvor de også kan få online gruppevejledning, individuelle telefonisk coaching, og et PR-forum. Mens mange af netværkene er af professional karakter, er der flere som har satset på at tjene penge på fritidsbaserede aktiviteter.
Grøn
Som man har sagt de sidste par år, er “grøn blevet den nye sort”. I år har grøn virkelig slået sig fast med en hav af grønne initiativer som inkludere alt fra greentech til grøn rengøringshjælp.
Udover flere firmaer, som sælge grønne aktiviter, produkter og services er der også kommet højere forventninger til alle typer af firmaer. Uanset firmaets branche eller beskæftigelse er det i stigende grad forventningen fra omverden, at firmaet har taget stilling til hvordan deres forretning påvirker naturen.

Håndværk
Gammeldags håndværk er blevet “in”, lige fra strikkecafeer til hjemmelavede smukke, stearinlys og dekorationer. Mest populære er de varer, som er organiske eller bæredygtige eller genbrugte.

Enkelhed
“Less is more” er blevet mantraet for 2009 i en tid, hvor man i den vestlig verden har mere end nok, og en tid, hvor mange har færre penge mellem hænderne. Enkelhed i produkter og i arbejdsprocesser, og med fokus på kvalitet frem for kvantitet. Her ser vi også den grønne bølge.  Mindre affald og en tilknytning til en tidligere tid, hvor vi var meget bedre til at bruge naturen. Der er kommet “rå” varer i butikkerne som minimaliserer indpakning og sælge varen direkte fra kilden, i stor bøtte og på bestilling

Gennemsigtighed
Da teknologien giver os mulighed for at undersøge alt døgnet rundt, er firmaer også blev en del af trenden med at være mere gennemsigtige i deres tænkning, processer og handlinger for at skabe troværdighed overfor  kunderne.

Autenticitet
Mens  der har været snak om autenticitet gennem de sidste par år, har anvendelsen af begrebet ændret sig fra hvordan man er autentisk over for sine kunder til hvordan man er autentisk over for sig selv. Gennem de sidst par måneder er der kommet et hav af bøger, der handler om at starte autentiske forretninger – hvordan man bliver tro ved sig selv; hvordan man kan være mere autentisk i sin kommunikation, osv.

Iværksætterintegritet
Nutidens skabelon for ivæksætteri er gået fra CSR til  ”total responsible business”. Flere og flere iværksættere viser, at de interesserer sig for omverdenen via deres miljømæssige, sociale og økonomiske politik, og via de handlinger de foretager i deres forretning.

Kontakt

Lori Webb

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag