27 . October , 2009

FN: Et forretningspotentiale for iværksættere?

FN’s medlemsorganisationer indkøber årligt varer og tjenesteydelser for milliarder af kroner. Det er stort og småt, lige fra kuglepenne til køretøjer, traditionelt udstyr til nødhjælp, madvarer, medicinalprodukter, IT, telekommunikation og ingeniør-, bygge- og forsikringsservices. Der findes således et stort leveringspotentiale for et bredt udsnit af danske virksomheder – også for små og mellemstore virksomheder.
Men danske virksomheders andel af FN’s samlede milliardindkøb har været støt faldende de seneste år, svarende til en nedgang på 1,4 milliarder kroner.
”Det er vores indtryk, at mange danske virksomheder ikke udnytter mulighederne for at blive leverandør til FN, enten fordi
de tror, det er for kompliceret, eller fordi de simpelthen ikke er klar over de mange
muligheder, der findes inden for FN systemet,” siger Anette Steenberg Williams, leder af handelsafdelingen på Generalkonsulatet i New York

Man behøver ikke hedde A.P. Møller

Generalkonsulatet arbejder på at få den danske procentsats op igen, og vil gerne gøre flere virksomheder interesserede i at blive kunder hos FN. Med udbud fra mellem 10.000 dollar til 50 mio. dollar, er det muligt selv for mindre virksomheder.

”Man behøver ikke at være AP. Møller-Mærsk-størrelse. Vi har set eksempler på, at helt små virksomheder bliver leverandører til FN,” forklarer Anette Steenberg Williams.
Ifølge Anette Steenberg Williams kan det godt tage et år, førend en ordre kommer i hus. Men kommer virksomheden først ind, er FN sikre penge, og FN handel kan komme til at fylde mere i den samlede omsætning.

Biler og motorcykler

Kjaer Group fra Svendborg har i årevis leveret biler og motorcykler til FN projekter i Afrika, og har stor erfaring med samhandel med FN. Omtrent ti procent af virksomhedens omsætning stammer fra FN opgaver. Kjaer Group ønsker at udvide samarbejdet.
”Vi er interesserede i at tilbyde en større pakke på en mere fornuftig og økonomisk måde end det sker i dag,” siger Martin Petersen, der er General Manager, International Aid & Development i Kjaer Group. Han uddyber:
”Som det er i dag, har FN et defineret behov, som vi kan levere på. Der levnes ikke plads til at foreslå alternativer, der ville være en bedre samlet løsning, også økonomisk.”
Kjaer Group sætter dermed fingeren på et centralt punkt.
”Hvis dit bud på en ordre ikke er fuldstændig identisk med, hvad FN ønsker leveret, får du ikke ordren. Virksomheden skal levere nøjagtig på det, den bliver spurgt om – ikke mere,” siger Anette Steenberg Williams.
Kjaer Group deltog for nylig sammen med 107 andre danske virksomheder i et FN indkøbsseminar arrangeret af Danmarks Eksportråd, hvor hele 12 FN organisationer var repræsenteret, heriblandt UNPD, INICEF, WHO og UNESCO. Seminaret satte netop fokus på de mange salgs- og leveringsmuligheder i FN organisationen.

Jurakalk til slotte og kirker

En anden deltager på FN indkøbsseminaret var Tom Larsen, eksportchef for Jurakalk, som ikke før har handlet i FN regi. Jurakalk har med ni fastansatte en lille nicheproduktion af kalkbaserede produkter. Kalken bruges til facader på fredede, bevaringsværdige bygninger, slotte og kirker. Tom Larsen er positiv over for FN og de muligheder, der potentielt er for virksomheden. Han siger:
”Jeg forestiller mig, at vi kan byde ind på projekter eller være underleverandører i forbindelse med genopbygning i FN regi, dér hvor der i forvejen findes sand og kalk, så produktet kan laves lokalt.” 
Virksomheden er nu gået i tænkeboks.
”Det kan virke som et tungt system, men når først man kommer ind, så er det særdeles lukrativt. Man skal bare have en realistisk tidshorisont på to – tre år,” siger Tom Larsen.

Kom igennem til FN

1: Virksomheden registreres på hjemmesiden Gobal Marketplace, http://ungm.org/

2: Kontakt Generalkonsulatet i New York
Generalkonsulatet kan vurdere virksomhedens muligheder inden for FN. Derudover kan de oplyse om konkurrenter og prisniveau på udbud.

3: Udvælg FN-organisationer
Generalkonsulatet hjælper mindre virksomheder med at finde rundt i FN systemet og udvælge FN organisationer, som virksomheden kan satse på at blive leverandører til.

4: Afgiv præcise udbud
Leverer kun på det, der bliver spurgt om – ikke mere.

Læs mere på Generalkonsulatets hjemmeside:
http://www.gknewyork.um.dk/da
 

Kontakt

Anja Solvang

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag