21 . April , 2009

Dit website skal forstærke din forretning

Som iværksætter er det et ’must’ at kunne findes på nettet. Og det er en af de mest oplagte måder at præsentere sin virksomhed på. Men desværre undervurderer nystartede iværksættere ofte væsentligheden af at have et velfungerende website, der giver kunderne præcis det indtryk af deres forretning, som de ønsker. Dermed går mange iværksættere glip af indtjening og uvurderlig markedsføring.
Vi har bedt en af webbranchens veteraner, om at vejlede os udenom nogle af de mest almindelige fejl, som ses på iværksætter sites.
En af de klassiske fejl er at starte med et website, der er forkert proportioneret og derfor ikke bakker ens forretning op på det rigtige måde. Og det er uanset om ens website er et forholdsvis simpelt site, der kort præsentere ens koncept og kvalifikationer. Eller om sitet udgør fundament i ens forretning – i form af en webbutik.
”Mange starter med et website, der ikke har muligheder for at udvikle sig i takt med deres forretning. Det er simpelthen forkert proportioneret, fra begyndelsen. Og resultatet er, at det site, som startede med at være en billig løsning, bliver en dyr løsning, fordi man efter kort tid, skal have et helt nyt. Man kan sagtens starte med en lille model, bare den rummer mulighed for udvikling,” siger direktør for HelloWeb Jørgen Juul, som har været i webbranchen i mere end ti år og blandt andet har kunder, som Sonofon, My Travel, F.L. Smidth, Zecco, Elsparefonden, og Skov- og Naturstyrelsen.
Som nystartet iværksætter bryder man sig ikke om store udgiftsposter, og når det samtidig kan være svært at overskue hvilken type site, man har brug for i løbet af de første par år, er det nærliggende at spare penge på sit website. Men man kan også tænke omvendt:
”Du skal ikke se dit websitet som en udgift, men som et instrument til indtjening. Det er ikke mere kompliceret end at en butik på Strøget tjener flere penge end en sidegadebutik. Og dyrere sælgere, er dyrere fordi de sælger mere,” siger Jørgen Juul, der dog understreger, at det ikke nødvendigvis handler om at bruge mange penge på sit website, men at man netop ved at tænke sitet godt igennem kan spare penge.
”Uanset om dit websitet blot skal præsentere dig og dine kvalifikationer eller om dit website udgør hele dit forretningsgrundlag, eksempelvis i form af en webshop, så skal du starte med at gøre dig klart, hvad gæsterne skal få ud af at besøge dit website,” siger Jørgen Juul, der mener det er en god ide at få ekspert-vejledning til hvad et website egentlig kan, især hvis man kaster sig ud i et større site.
”Det er ligesom at have en arkitekttegning i hånden, når man skal bygge et hus. Det er ikke nok at søge vejledning i forhold til software og teknik, det vigtigste er at få rådgivning om hvordan dit site kan forstærke din forretning,” siger Jørgen Juul.

En netbutik kan sælge mere eller mindre

Hvis websitet skal drive din forretning er det selvsagt ikke der, du skal vælge at spare opstartspenge. Udformningen af en netbutik har helt afgørende indflydelse, på hvor mange varer du sælger.
”Hvis du går en tur i IKEA, så er der tænkt over hvordan tingene er placeret. Du bliver tvunget rundt i en labyrint, så du stort set får set hele deres udvalg af varer. Og til slut ved kassen, får du lige et par ekstra fristende tilbud med på vejen. Butiksindretning er en videnskab, som er baseret på hvordan folk handler. Det samme gælder en netbutik, folk har en bestemt adfærd og det er den sitet skal matche for, at du sælger,” siger Jørgen Juul, der har et godt eksempel på hvordan man kan opnå ekstra salg, fra et af de websites, han selv har produceret.
”Da vi udarbejdede www.mytravel.dk, som er et rejse-site, tilføjede vi den service at holde øje med, hvor meget kunderne havde købt for i toldfrie varer, når de forudbestilte på flyene. Når folk fik en mail om, at de stadig kunne købe for 600 kr., så skabte det helt målbart et ekstra salg – mange valgte at købe en ekstra ting. Men da vi kiggede nøje efter, viste det sig, at en del kunder ikke tilmeldte sig denne service. Og faktisk stod de alle af der, hvor vi bad dem om at opgive deres alder. Da vi gjorde det frivilligt om man ville taste sin alder ind, fjernede vi åbenbart en forhindring, for tilmeldingerne til servicen steg med det samme,” fortæller Jørgen Juul, der anbefaler, at man bruger 50 procent af sin energi på at tænke sitet ordentlig igennem og resten på software og design.

Lært af sine fejl

Med sine mange års erfaring i webbranchen har Jørgen Juul også selv måtte lære af sine fejl, for det er – med hans egne ord – ikke alt han har rørt ved, der er blevet til guld.
”Et godt eksempel på en ide, der ikke var tænkt ordentlig igennem, var engang, hvor vi, arbejde på et site, hvor man tilbød vordende forældre gratis barnevogne. De skulle bare være indstillet på, at barnevognen var en stor reklame for eksempelvis IKEA eller Brugsen. Det var altså sponsor barnevogne. Ideen var enkel, men det viste sig, at kunden ikke havde tænkt ideen igennem,” fortæller Jørgen Juul.
Problemerne viste sig allerede under arbejdet med websitet.
”Vi kunne simpelthen ikke finde ud af hvordan sitet skulle tackle det, hvis barnet af en eller anden ulykkelig årsag viste sig ikke at blive til noget. Hvordan skulle vi få folk til at aflevere barnevognen igen, og skulle de betale for at afmelde i sidste øjeblik osv. Det var umuligt at tackle taktfuld via et websitet,” husker Jørgen Juul.
 
Hvordan skal dit site se ud?

Mange af os har en fætter, en onkel eller en kæreste, der ved lidt om html-kodning og som sagtens lige kan hjælpe os med at få et websitet op at køre. Det er en billig løsning og mange af os vælger den, mens vi tænker, at vi jo altid kan få lavet et flottere site, når der er kommet lidt mere gang i butikken. Men det er en løsning, man skal være forsigtig med at vælge, mener Jørgen Juul.
”I dag er vi så hamrende gode til at lure om et site har et professionelt look eller om det ser ’hjemmelavet’ ud. Og det hjemmelavede site har altså bare ikke den samme autoritet og troværdighed, som det professionelle. Derfor står folk generelt af på varer og ydelser, der tilbydes på de hjemmelavede sites,” forklarer Jørgen Juul, der mener, at et godt eksempel på vores evne til at skelne mellem a og b kvalitet eksempelvis er i forhold til tv.
”Når vi åbner tv på en tilfældig kanal har vi lynhurtigt aflæst, om det vi har zappet ind på er skod-tv eller kvalitets-tv. Om det er en a- eller b-film. Det er næsten umuligt at snyde os, i den henseende, og det skal man være opmærksom på, når vælger sit website,” siger Jørgen Juul, der dog også mener, at et undergrunds-look kan være rigtig i nogle sammenhænge.
”Det afhænger af ens målgruppe om et undergrunds-look er det rigtige. Og jeg vil til enhver tid mene, at et undergrundslook er at foretrække fremfor et wannabee-look, som vi alligevel gennemskuer. Og jeg vil heller ikke totalt udelukke, at ens fætter ikke kan gøre et ok stykke arbejde. Men det er helt afgørende, at man tænker grundigt over, hvad man gør. Det nytter jo ikke noget at ens fætter kun tager 5.000 kr. for et site, hvis du tjener 50.000 kr. mindre om måneden end du ville gøre på et dyrere site”, siger Jørgen Juul, der anbefaler www.minisite.dk hvis man en meget lille butik, der skal have lavet et site.

Vær klar til opmærksomhed

Endnu en klassisk iværksætterfejl er at få en god idé, som man iler af sted med. Og måske er man oven i købet heldig at få opmærksomhed på sin gode idé. Men desværre har man ikke helt nået at få sit website kørt i stilling til opmærksomheden.
”Hvis folk klikker sig ind på dit site og finder det ufærdigt og uinteressant brænder du din chance for, at de bliver regelmæssige gæster på sitet. Tingene skal times, så de passer sammen. Din ide mister sin troværdighed, hvis dit site ikke matcher din idé. Og min erfaring er, at det er ekstremt svært at få folk til at komme tilbage til et site, der først har skuffet dem en gang,” siger Jørgen Juul.
I en jungle af websites, produkter og ydelser kan det forekomme næsten umuligt at få sit site til at virke troværdigt. Men det kan lade sig gøre.
”Den ultimative måde at skabe troværdighed omkring sit site på, er at lukke kunderne ind. Det kan være i form af en blog, hvor kunderne kan ytre sig omkring det produkt, man sælger eller den service man yder. Hvis man tilbyder en slags kunde-til-kunde service hvor folk frit kan udtale sig, udstråler man en helt overdreven tillid til sine egne produkter og det giver troværdighed. Vi kender det fra mange andre situationer, eksempelvis har det større autoritet hvis ens gode ven anbefaler en restaurant, end hvis ejeren af restauranten gør det,” siger Jørgen Juul, der dog understreger, at hvis man åbner sit site for kunde-kommentarer, så skal man også være klar til at få kritik. Og man skal ikke altid være bange for kritik, for hvis man giver plads til en utilfreds kommentar, ved kunderne, at man er ærlig og det giver troværdighed.

Kontakt

Pia Olsen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag