16 . April , 2009

Succes med secondhand

“Målet var fra starten at opbygge en forretning som kunne vokse, og som på sigt ikke var afhængig af min fysiske tilstedeværelse. Men jeg havde ikke turde håbe på, at det ville gå så hurtigt,” siger Nana Harritsø Jørgensen, der er indehaver af genbrugsbutikken Muda Nashi på Frederiksberg. Butikken tager dit brugte designertøj i kommission og giver dig 50 pct. af salgsprisen.    “Styrken ved konceptet er, at jeg får nyt tøj hver dag. Mens de fleste andre tøjforretninger får nye kollektioner få gange om året, kan min butik forny sig på en uge,” fortæller Nana Harritsø Jørgensen, der sælger tøj fra mærkerne Marc Jacobs, Chloé, Malene Birger og Baum und Pherdgarten for blot at nævne nogle få.     “Stort set hver dag kommer folk med tøj, og vi siger nej til mere end vi siger ja til. Til forskel fra mange andre designergenbrug tager vi også billige mærker som H&M og Zara – så længe tøjet er lækkert,” siger Nana Harritsø Jørgensen, som donerer fem pct. af sit nettooverskud til velgørenhed.     “Jeg donerer ikke fast til en bestemt organisation, men vælger det jeg lige føler for,” siger hun og nævner, at hun blandt andet har købt et hus til en familie i Congo og julekurve til trængende familier i Danmark. Forretningen går så godt, at Nana Harritsø Jørgensen sagtens kan leve af det. Men det ændrer ikke på hendes lyst til at starte nye projekter.     “Jeg giver mig selv lov til at nyde den frihed, der ligger i ikke at behøve at arbejde. Men det sjove er jo at sætte iværk. Så jeg overvejer lige nu, hvad næste projekt skal være – måske noget i en helt anden boldgade,” slutter hun.

Kontakt

Iben F. Skjaerlund

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag