Jeg har købt et abonnement på mobilt bredbånd hos Telia. Dækningen på min bopæl er elendig eller også er der slet ingen dækning. Telia selv påstår, at der er fin dækning (så skulle de komme ud til min bopæl og prøve). Efter en samtale med kundeservice hos Telia får jeg medhold og de går med til, at jeg opsiger abonnementet før tid, selvom der normalt er 12 måneders binding. Så bliver jeg stillet om til den, der skal gøre det praktisk. Men så benægter de alt og siger, at det kan man ikke! Damen jeg talte med var fuldstændig ligeglad med, om jeg klager – hvilket jeg gør. For jeg mener, at en telefonisk aftale er bindende. Er den det? Og hvad gør jeg ? Janus Vinther, Janus Vinther FX
Generelt er såvel mundtlige som skriftlige aftaler gyldige og forpligtigende. Men du kommer sjældent ret langt, hvis du kun har en mundtlig aftale at henvise til, for det er dig, der skal kunne bevise, hvad der blev aftalt. Og det kan du sædvanligvis ikke, hvis den anden part nægter at have indgået en aftale med dig. Derfor gør du klogt i at få enhver aftale nedfældet på papir, som dateres og underskrives af den anden part. Jeg vil anbefale dig, at skrive til Telias kundeafdeling, at du har dårlig dækning på dit bredbånd og henvise til adressen, hvor dækningen er dårlig. Samtidig gør du opmærksom på, at du har talt med kundeservice, som har bekræftet den dårlige dækning i området. Herefter må du hæve aftalen pr. dags dato, da der er tale om en væsentlig mangel.
Svar leveret af Ret&Råd - www.retraad.dk