15 . April , 2009

De svære valg

Der er økonomisk krise, og kunderne er pludselig blevet mere forsigtige med de nye ordrer. Derfor er der færre penge i kassen, og når kreditorerne skal betales (og det skal pludselig være med det samme, for de har også lavvande i kassen) er der måske ikke dækning på kontoen. Det bedste man kan sige om at ringe til banken i disse tider vil mange gange være, at du ikke er den eneste der ringer for at få kreditterne øget og forlænget. Det kan faktisk ende med reel pengemangel og udsigt til konkurs, hvis ikke du finder en løsning.    Men, tænker du måske, hvad nu hvis jeg slækker lidt umærkeligt på kvaliteten. Køber lidt billigere ind, strækker det hele lidt for at få enderne til at mødes. Vil kunden overhovedet lægge mærke til det?     Det er måske let at sige (dog – husk på, at jeg også er iværksætter med dette magasin), men kvaliteten af dine produkter må du ikke svigte. Forleden var jeg til foredrag med en af stifterne af det efterhånden godt kendte Innocent smoothie-firma – de små frugtsmoothies, man kan købe flere og flere steder – og hans grundfilosofi var netop den, at huske på, hvad der er det centrale i ens forretning, og aldrig gå på kompromis med det. I hans tilfælde er det centrale frugtsmoothien, der altid pine død er nødt til at smage godt og være fremstillet af friske, ansvarligt producerede råvarer. Det er let at følge tankegangen: forestil dig, at du køber en Innocent-smoothie, og den ikke lever op til forventningen, eller at du læser i avisen, at produktionen af frugten til Innocent-smoothie foregår under slavelignende forhold – så vil det måske være sidste gang, du købte dét mærke.     Det samme kan man sige om blomsterhandleren, der begynder at sælge halvvisne blomster, eller sandwich-mageren, der bliver lidt mere fedtet med laksen, eller for den sags skyld magasin-udgiveren, der sparer lidt på artiklerne. Faldende kvalitet er den sikre vej til iværksætterhelvede.     Men hvad skal du så stille op, når kassekreditten er trukket fuldt ud, og regningerne hober sig op? Du skal rydde dit skrivebord, og sætte dig op på det, i skrædderstilling, lukke øjnene og tage en dyb indånding. Det er gammel østlig afstresningsfilosofi, for man tænker ikke klart, når man er stresset. Tænk så over din drøm – den, der fik dig til at starte din virksomhed i første omgang. Det produkt, det er meningen du skal være stolt over. Hvis du ser en drøm, der er værd at kæmpe for, så er det om at smøge ærmerne op og finde kreativiteten frem. Det er de to ting, der skal holde din forretning oven vande og i live igennem de hårde tider. Hvordan kan du sælge mere, hvordan kan du skære i omkostningerne uden at det går ud over kvaliteten, eller hvilke andre initiativer kan du sætte i gang fra der, hvor du er nået til, som kan generere ekstra indtægter. Intet er for tovligt, hvis det giver pote og kun fantasien sætter grænsen.

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag