Man kan godt gå og glemme det lidt til hverdag, men det rammer én med lysende klarhed, når man pludselig – som undertegnede i skrivende stund – sidder midt i London og betragter antallet af mennesker, størrelsen, som alting har, og den utrolige variation i vareudbuddet i butikkerne: Der er ikke mange af os danskere. En sølle fem-seks millioner mennesker lever mellem Vesterhavet og Østersøen, og det giver iværksættere på dansk jord en komparativ ulempe, når man sammenligner med store lande omkring os – Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien og Polen, for blot at nævne et par af de nærmeste. Endnu bedre stillet på den front er naturligvis iværksættere i USA og de fremadstormende BRIC-lande (Brasilien, Rusland, Indien og Kina), der har enorme markeder at tilfredsstille inden for deres landegrænser. At Danmark er en lille åben økonomi er noget af det første, man lærer på økonomistudiet, og for iværksættere med vækstambitioner har dén virkelighed en række meget praktiske implikationer. Når vareudbuddet i Danmark er mindre, skyldes det i vid udstrækning det begrænsede marked. Færre kan tjene gode penge på at levere en bestemt vare eller drive en bestemt type forretning, og vi er naturligvis også færre til at prøve. Efterspørgselsmønstret på hjemmemarkedet spiller også en rolle for, hvad der startes op, og hvad der kan leve. På et marked med en lille og ret homogen befolkning som den danske er efterspørgslen afgrænset til bestemte typer varer. Subkulturer er små, og iværksættere som henvender sig til niche-markeder har derfor brug for ekstra meget hjerteblod eller måske endda altruisme, for nicher på et i forvejen lille marked skal have en høj profitmargin for at være profitable (hvilket ses inden for brancher som f.eks. avantgarde modetøj og dyre ure), eller også skal der tænkes kreativt hvad angår forretningsmodeller. Men ulemperne, som vores lille hjemmemarked giver os, bør kunne vendes til fordele, hvis vi holder de stolte danske traditioner for at rejse ud i verden i hævd. Blikket skal hæves over andedamsniveau til Norden og Europa, eller hvorfor ikke bare tænke globalt fra første færd? Dén er der heldigvis flere og flere danske iværksættere, der ser ud til at være med på, dem der kaldes for ”Born Globals”. At rejse er at leve, sagde H.C. Andersen. I fremtiden bliver det måske også at overleve.