I IKEA kan man få nogle flotte støbejernsgryder- og pander med en rød og orange lakering. De ligner alt væsentligt de meget dyrere og temmelig populære Le Creuset-gryder. Både formen og lakeringen er så speciel, at der ikke er noget at tage fejl af: IKEA’s designere har med fuldt overlæg efterlignet Le Creusets design. De prøver dermed – formentlig med held – at hægte sig på en succes, som Le Creuset har skabt med deres originale design ved simpelthen at kopiere produktet. Det eneste der adskiller dem fra f.eks. billige asiatiske kopister af dyre ure, er at de ikke forsøger at foregive, at der er tale om det originale produkt, og så selvfølgelig at man kan købe dem lovligt.Et andet forsøg på at hægte sig på andres succesideer så man, da en engelsk studerende for ikke så længe siden pludselig blev meget velhavende på at sælge pixels på sin hjemmeside www.milliondollarhomepage.com. En tosset idé fængede med ét, og i næsten samme splitsekund skød hundredevis af pixelsælgende hjemmesider op verden over, lavet af kopister, der også ville lukreere på ideen. Der er noget glorværdigt og ærefuldt over den, der finder på det nye, og hvis kopisterne er for aggressive og måske er en stor (uoriginal) virksomhed, som tromler en lille original, kan de sætte sig selv i et dårligt lys. Men i sidste ende er det brede marked ofte ligeglad. Kopister er en så accepteret del af spillet, at de i den økonomiske teori regnes for en selvfølge: Hvis indgangsbarrierne til et lukrativ forretningsområde er lave, vil – og skal – konkurrenter støde til. I konkurrencesituationer med få, veletablerede spillere, vil man endda ofte kopiere hinandens træk for at beskytte sin position. For eksempel var flere store forlag hurtigt klar med teenage-ugeblade, efter at forlaget Benjamin lancerede sit. Endda før nogen vidste, om ideen var god. Hele patent- og designbeskyttelsessystemet er også baseret på visheden om, at lukrative ideer øjeblikkeligt vil blive kopi-eret, hvis ikke man tildeler opfinderen en periode med eneret til den kommercielle udnyttelse. Som iværksætter kan man derfor med fordel spejde efter nye gode ideer, som man kan kopiere. De fleste har i dag adgang til den verdensomspændende kikkert, som internettet er, så muligheden for at få nys om ideer som har succes i f.eks. USA eller Asien er i dag større end for bare 10-15 år siden. Man skal ikke forvente ære og berømmelse for at være kopist, men nogle gange ser dværge længere, hvis de står på skuldrene af andre. Eller sagt på en anden måde: Måske vil den videreudvikling af den kopierede idé, som man selv tilfører, vise sig at være den afgørende lille drejning, der skaber den helt store succes.