Det er svært med få ord at beskrive, hvad det helt præcist er, Zentropa Interaction gør. Men de gør det godt! Virksomheden består i dag af 14 fastansatte, og de beskæftiger sig med alt lige fra museumsdesign og lederkurser i Filmbyen, til læringsspil og foredrag.Den utraditionelle konsulentvirksomhed deltager i VVI-netværket (Vækst- og Viden Iværksætter Netværket) med en klar målsætning: »Vi vil mødes med iværksættere fra andre dele af landet og fra andre generationer. Vi skal give hinanden gensidig inspiration, så vi kan blive endnu bedre til det, vi hver især er gode til, og udnytte de synergieffekter der er ved at involvere sig i et sådant netværk. Vi ser naturligvis også frem til at få gode råd fra nogle af de bedste erhvervsledere. Men først og fremmest er vi med i netværket for at møde andre ligesindede VVI-virksomheder med internationale ambitioner. Vi vil have nye legekammerater at sparre med,« siger Asta Wellejus.
Rammerne skal være i orden Og virksomheden er i konstant udvikling. Derfor har de to iværksættere altid følere ude efter ny inspiration. »For os er det vigtigt at møde andre iværksættere. Vi skal tænke i nye baner i Danmark. Vi mener, at VVI’ere har stor gavn af at mødes i et fælles netværk. Fremtidens virksomheder vil ikke være ligesom de traditionelle familievirksomheder, der går i arv gennem generationer. Vi tror, at fremtidens succesfulde vækstvirksomheder derimod vil opstå på baggrund af at kombinere vidt forskellige teknologier på helt nye måder. Vi skal netop udnytte, at danske virksomheder er så gode til at finde nye, banebrydende måder at bruge den eksisterende teknologi på. Vi skal tænke i Google-baner frem for Grundfos-baner – der ligger nøglen til fremtidens vækst. Men det kræver selvfølgelig at der eksisterer nogle rammer, så de gode ideer og folkene bag kan mødes. VVI-netværket er netop sådan en ramme,« mener Ask Agger.
Udfordringen er at holde fokus Ifølge Ask Agger ligger der en væsentlig udfordring for dem selv og for andre iværksættere i at holde de gode ideer adskilt, og fokusere på netop det, som kendetegner virksomheden. Udfordringen består i, at der hele tiden kommer ideer til nye forretningsområder. »Vi får jo hele tiden ideer og tilbud om nye spændende projekter, vi kan deltage i. Men det gør bare, at det bliver ekstra vigtigt at holde fokus på det, som er kernen i forretningen. Så hvis en ny idé er så god, at man ikke kan lade den ligge, så opret et nyt selskab i stedet for at forsøge at tilpasse den til det eksisterende koncept. Det har vi f.eks. gjort med vores nye selskab Zentropa WorkZ. Det er en udviklingsvirksomhed, som udvikler egne projekter og skal hjælpe andre virksomheder med at bedrive innovationens svære kunst. Men for at vi ikke breder os over for meget i Zentropa Interaction, så mente vi, at det var bedre at oprette et nyt, selvstændigt selskab. Netop det at holde fokus er en af de største udfordringer for iværksættere som os,« fortæller Ask Agger. Mange forskellige opgaver Zentropa Interaction hjælper basalt set organisationer til at blive bedre til at forstå og optimere deres kollektive fortælling. »Det gør vi ved at inddrage medlemmerne af organisationen i fortællingen. Man kan på en måde sige, at vi tager elementer fra filmverdenen og indsætter dem i organisationen,« forklarer Asta Wellejus. Men opgaverne som Zentropa Interaction løser er meget forskellige. »Senest har jeg holdt foredrag om visionær tænkning i oplevelsesøkonomien og undervist henholdsvis en Masterclass på DTU og en flok journalister,« siger Asta Wellejus. »De sidste to ting jeg har lavet var et seminar for danske museer om branding og storytelling og en konference for BUPL’s ledere. Når opgaverne er så forskellige, så er det ekstra vigtigt at holde fokus,« slutter Ask Agger.