Mens solen kaster sine sidste eftermiddagsstråler ned over Beverly Hills, ringer Tonny Sørensens mobiltelefon igen.
»Det er fint, kom bare forbi nu,« siger han og smækker telefonklappen op.
»Det er en kunstner, som lige kommer forbi med nogle nye forslag til en kollektion,« forklarer Tonny Sørensen.
Vi sidder ved havebordet på hans sandstensbelagte veranda med swimmingpool og en herlig udsigt ud over Los Angeles. Huset til 4,5 millioner dollar har han foræret sig selv i fødselsdagsgave, da han fyldte 40 år for to år siden. Det er en smule diset i dag, men i klart vejr vil man kunne se Stillehavet i det fjerne.
Tonny Sørensen er en af de danskere, der har gjort det rigtig godt her på den amerikanske vestkyst. Alle i Hollywood kender det nye fremadstormende modemærke Von Dutch, som en lang række af de allerstørste stjerner har taget til sig. Navne som Robbie Williams, Paris Hilton, Britney Spears, Mike Tyson, Serena Williams, Leonardo Di Caprio, Justin Timberlake er alle blevet set i Von Dutch-tøjet. Og når en hollywoodstjerne først siger god for et tøjmærke, så går det stærkt.
Succesen kommer egentlig ikke bag på Tonny Sørensen. Han har før »vundet«. I 1991 blev han således Danmarksmester og bagefter Verdensmester i taekwondo og han har løbende udviklet et talent for at kunne fokusere på det afgørende, når en ny kamp skal vindes. Alligevel kan han godt knibe sig selv i armen over så hurtigt hans nystartede forretning vokser: Von Dutch er nærmest gået fra ingenting i omsætning for tre år siden til ca. 100 millioner dollar i 2005.
»Vi åbner nye butikker hele tiden – senest i Mexico City, hvor jeg fløj ned og var med til åbningsceremonien, men ellers er det ikke noget, jeg normalt har tid til,« siger Tonny Sørensen og tager en tår mineralvand. Han løfter en kasket op fra bordet. En blå Von Dutch kasket med rødt logo og i den klassiske truckerstil med høj puld.
»Man kan sige, at den her kasket har skabt det hele. Med logoet og et design, som passer ind i kustom-kulturen har den solgt helt utroligt. Men vi skal videre nu, og et nyt design er så småt på plads,« afslører den 40-årige dansker, der er udlært radiomekaniker og opvokset i et beskedent lejlighedskompleks i københavnerforstaden Søborg.
Lader sig ikke true
Tonny Sørensens eventyr i USA begyndte, da han som 28-årig rejste til Miami kort tid efter sin fars død. På et dykkerkursus lærte han en brasiliansk pige at kende, Luciana, som han senere blev gift med. Sammen flyttede de to år senere til Los Angeles, hvor de fik datteren Nadja, og hvor de med hjælp fra Lucianas hovedrige far fik halvpart i en undseelig tøjforretning på Melrose Avenue. Især Tonny lagde kræfter i den daglige drift og i at brande produkterne. Og med en investering på tre millioner dollar i at erhverve sig eneretten til navnet Von Dutch kom der for alvor vind i sejlene. Pengene blev lånt af svigerfar, der ejer et entreprenørselskab, og som hører til blandt Brasiliens absolut rigeste personer.
Von Dutch er et ypperligt eksempel på, at også en iværksætter med held kan brande et helt nyt produkt. Der var nemlig en forhistorie at bygge imaget op på: Kenneth »Von Dutch« Howard var en selvlært kunstner og formidabel håndværker, der i 40’erne, 50’erne og 60’erne blev kendt for sine håndmalede motorcykler og surfboards og designede knive. Han blev efterhånden en anerkendt kunstner, men selv levede han vildt, intenst og uden at bryde sig stort om penge. I dag er han knap så kendt som samtidige personager med kultstatus som James Dean og Marlon Brando, men i USA er han især i kustom-kulturen et forbillede for en hel generation efter krigen. Og det navn og image kunne Tonny Sørensen bruge.
»Jeg har selv været bidt af biler og motorcykler hele mit liv, så det var lige min stil at udvikle Von Dutch som varemærke og livsstil,« forklarer Tonny Sørensen.
Og han så rigtig. Her i begyndelsen af det nye årtusind havde amerikanerne brug for noget, der repræsenterede de gode gamle amerikanske værdier, men også tilføjede noget nyt.
Von Dutch-logoet blev synonym med en fandenivoldsk levevis med fem ord som ledestjerner: »Freedom, style, sex, power and motion.«
Tonny Sørensen købte forretningspartneren ud af butikken på Melrose Avenue og hyrede den franske modedesigner, Christian Audigier, der havde stået bag en række succeser i den »unge jeans-verden«. Von Dutch begyndte at blive et mærke, man lagde mærke til. Også af stjernerne. Pludselig kunne man se billeder i modebladene af Madonna, Nicholas Cage og Tommy Lee med en Von Dutch-kasket på hovedet.
Men hvordan får en ukendt dansk iværksætter Hollywoods mega-stjerner til at tage hans tøj på?
»Man giver et par kasketter og nogle t-shirts til folkene omkring stjernen. Det kan være deres roadier, der makeup artister – fodfolket, som gerne tage imod gratis smart modetøj. Når stjernen opdager, at hans medarbejdere er begyndt at gå i et nyt mærke, sørger de også for at skaffe sig det,« forklarer en nær medarbejder hos Von Dutch. Og når en kendt har, skal de andre kendte også have – senest Halle Berry, der netop har været i New York Post iført en Von Dutch skjorte.
Von Dutch’s butikker findes nu over hele verden fra Japan over Korea til Milano, Paris og til det amerikanske kontinent med det nye hovedsæde og showroom beliggende i hjertet af Hollywood West, mens detailbutikken stadig ligger på Melrose Avenue fem minutter derfra. Samtidig indgår Tonny Sørensen leveringsaftaler – nu til nogle af verdens største kæder inden for modetøj. Guldægget Von Dutch, der i dag har ca. 70 faste medarbejdere, er uomtvisteligt, men kriser har der også været.
Inden for de seneste år er Tonny Sørensen blevet skilt fra Luciana, samarbejdet med Christian Audigier er ophørt og han har været gennem flere retssager med sin tidligere forretningspartner. Han har også oplevet, hvor benhårdt det amerikanske forretningsmiljø kan være, når der pludselig står en mand i ens kontor med en kuffert fuld af penge og siger »Det er en god idé, hvis du vil sælge nu.«
Men Tonny Sørensen lader sig ikke skræmme og svarede overhovedet ikke manden, men gik blot ud af stuen og meldte ham senere til politiet.
»Jeg vil ikke leve i frygt, så jeg kører videre, som jeg altid har gjort,« forklarer han.
Mens solen synker i havet, uden at det bliver særlig meget køligere af den grund, kommer kunstneren Steve så forbi med en stor stak T-shirts i alle kulører og designs. Det er forslag til den kommende kollektion.
Sådan skabes en mode
Tonny ser vurderende på de spraglede t-shirts og prøver dem en for en, mens hans kæreste, der i mellemtiden er kommet hjem, ser til.
»Det er sådan, jeg arbejder. De kommer om aftenen eller tidligt om morgenen. På alle tider. Og de forventer, at jeg træffer en hurtig beslutning,« siger Tonny.
Han vælger et udpluk af kollektionen, og Steve tager efter en stund af sted med en ordre på 20.000 specielbehandlede T-shirts.
»De kan lave dem på en uge, som på et samlebånd. 120 mand kører i døgndrift nede i Downtown og sætter trøjerne på en dukke. Så tager de fire bøtter med maling, ifører sig masker, og sprøjter med løs hånd farver på. Måske laver de huller i trøjerne eller syr lapper på, så de ser slidte ud på den rigtige måde. Det hele bliver behandlet med de rigtige kemikalier i ovn og vaskemaskine, og trøjen er klar. Hvis man selv prøvede at gøre det, ville det ikke blive godt.«
Tonny tager en tilfældig T-shirt op fra bunken og holder den udstrakt.
»Prisen for den her T-shirt bliver i USA 65 dollar i butikken. I Europa kommer den til at koste 100-120 dollar eller små 1000 kr. da der er flere omkostninger forbundet med salget. Steve vil have flere dollars end normalt for de håndmalede, men nu må jeg så forhandle med ham, for de er rigtig flotte.«
At kunne forny sig
Tonny skal hele tiden tænke i nye baner nu, hvor han har påtaget sig ansvaret for den kreative udvikling. Hvis designet bliver uncool i Hollywood, så sker det samme om et halvt eller helt år i Australien og København.
»Jeg vil bevæge mig lidt væk fra det velkendte logo-design. I stedet skal tøjet i sig selv bygge videre på myten med den rå livsstil. Og samtidig skal vi også satse på en mere feminin, sexet linie til kvinderne. Mindre logo-drevet, mere fashion. Vi går ud på markedet med 12 nye kollektioner – bam! Og så ud til Madonna og alle de andre stjerner igen: Her er den nye Von Dutch hat.«
Det bliver hurtigt mørkt i Californien, så vi trækker inden for i køkkenet, hvor kæresten sætter en bid mad frem. Det er tydeligvis her Tonny holder af at have sine gæster.
Han fortæller om et møde tidligere på dagen med en urmager fra Downtown, der har været i branchen i 25 år. Det er først i dag efter mødet, at Tonny har fået en dybere viden om ure, men han har allerede indgået en aftale med urmageren om at parre Von Dutch logoet med en serie eksklusive designerure og kan derfor fremvise et ur til 6.500 dollar, som urmageren forærede ham.
Fart på Ducatien i ørkenen
»Vi vil indgå partnerskab på en fifty-fifty basis. Det her ur er der kevlar inden i. Det samme materiale, jeg har i min Porsche til gearstang, rat og instrumentbræt. Det er meget lækkert og holdbart,« forklarer Tonny.
»Faktisk laver man ure efter samme princip, som vi laver vores Von Dutch motorcykler. Vi leverer mærket og designet, og så sætter vi ellers motorcyklen sammen af de bedste dele fra forskellige fabrikanter rundt om i verden.«
Tonny Sørensen ser en ekstra gang på uret, og vi forstår, at han har lidt travlt. Han skal ned på en restaurant i byen og mødes med Mads Mikkelsen, Paprika Steen og deres manager, som har boet i hans hus i et par dage. De er på besøg i storbyen for at gøre reklame for en ny film.
Vi går gennem den store stue og forbi garderoben, hvor Tonny lige viser os en specialdesignet racerdragt, han har fået foræret. I hans garage holder foruden Porschen og den store Range Rover, en Ducati motorcykel, som Tonny har presset op på 304 km/t ude i ørkenen. Der er stadig masser af dreng tilbage i Tonny Sørensen. Og det er måske hemmeligheden bag hans succes. Fra hjertet ved han, hvad de unge trendsættere synes er hot.