23 . March , 2009

Vi talte ikke samme sprog

Da Mads Mellergaard blev selvstændig for godt to år siden troede han, at han skulle leve af at producere hjemmesider. Det var før en stor konkurrent meldte sig på banen. Og før hans bankrådgiver tog på barselsorlov og senere rejste til en nyt job. Nu står der i stedet Stantonoffice.dk øverst på Mads Mellergaards forretningsplan. Og håbet er, at den unge forretningsmand med tiden får en blomstrende butik ud af at sælge kontormøbler til discountpris – på internettet. Han har bare et problem, der lige nu er en voldsom bremseklods for udviklingen af virksomheden: Han kan ikke finde en ny, god bank. »Jeg havde en fantastisk god bankrådgiver i min gamle bank. Han viste stor interesse for, hvordan det gik med udviklingen af min virksomhed, og fulgte med i de problemer, jeg stødte på. Vi havde et utroligt godt samspil, og vores kemi passede bare sammen. Men så fik han jo desværre nyt arbejde,« fortæller Mads Mellergaard. I stedet blev den nu 21-årige iværksætter kunde hos bankens erhvervschef. Og det er der kun kommet dårlige erfaringer ud af, lyder den foreløbige melding. »Da jeg var til det første møde med hende, gik det ikke særlig godt med min virksomhed. Jeg havde på det tidspunkt kørt med underskud i nogle måneder, og det var ved at gå op for mig, at jeg simpelthen var kommet for sent i gang på det marked. Men jeg kunne slet ikke tale med hende om det. Hun gav mig en fornemmelse af, at jeg bare var et nummer i rækken, og i stedet for at hjælpe med, hvordan jeg kunne vende udviklingen, smækkede hun simpelthen pengekassen i. Hun havde bestemt på forhånd, at hun ikke ville hjælpe mig gennem krisen, og der var ikke noget at gøre. Som jeg ser det, handlede det i høj grad om, at vi slet ikke have en kemi, der harmonerede,« siger han. Da forholdet til banken gik i stykker, var Mads Mellergaard ved at køre sine kontormøbler i stilling, og den første måneds omsætning oversteg budgettet betragteligt, fortæller han. Men han slæbte rundt på en gæld på næsten 200.000 kroner fra den fallerede hjemmeside-tid, og med sådan én i baghånden, er det ikke nemt at få et nyt pengeinstitut i tale, har han nu erfaret. »Jeg har efterrationaliseret situationen, og jeg kan godt se, at jeg skulle have stoppet op tre måneder tidligere end jeg reelt gjorde, og på det tidspunkt have erkendt, at det ikke gik. Men derudover kan jeg ikke se, at jeg har gjort noget forkert. Jeg har de seneste tre år haft en revisor til at gennemgå budgetterne og forklare tallene, så banken har vidst, hvad den gik ind til,« mener han. For at komme videre med sit nye forretningskoncept, har Mads Mellergaard fået en aftale med sin gamle bank om, at han simpelthen afvikler sin gæld som et hvilket som helst andet lån. Så nu er jagten efter en ny bankrådgiver med en matchende kemi for alvor gået i gang. »Min revisor har nøje gennemgået min nye forretningsplan og mine budgetter, og ifølge ham ser det ud til, at jeg kan få en ganske god forretning op at køre. Men jeg har ikke råd til at udvikle virksomheden på nettet og indføre netbetaling, hvis jeg ikke kan finde en bank, der vil hjælpe mig. Derfor skal jeg have fundet en løsning hurtigt, for ellers bliver jeg nødt til at erkende, at jeg ikke kan være iværksætter mere. Jeg har tænkt på, om det er en idé at tage min revisor med til møde i banken, men et eller andet sted er det mig meget imod. Min nye bankrådgiver skal ikke tro på min revisor – han skal da tro på mig,« siger han.

Kontakt

Vivian A. Voldgaard

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag