Der er ret mange ord at sige om IP-telefoni i dag, hvor produktet ikke er færdigudviklet, hvor der er løsninger med forskellige grader af gør-det-selv afhængig af, hvor teknisk minded du er, forskellige samtalekvaliteter og ikke mindst forskellig pris. Er du til mange ord og mange valgmuligheder, anbefaler vi den lille bog »Introduktion til IP-telefoni« på en 60 sider, der er færdigredigeret i november sidste år, og altså er pænt opdateret – lidt endnu. Bogen koster en bagatel af 39 kr., plus en 50’er i administration hvis du bestiller den hos forlaget på www.globe.dk.Er du derimod – som vi mistænker – en travl iværksætter, der hverken har tid eller lyst til at bruge en halv dag på at danne dig et fuldstændigt overblik for at kunne træffe en kvalificeret beslutning, foreslår vi her en løsning, så du og din virksomhed hurtigt og nemt kan få del i de besparelser, der kan hentes på IP-telefoni.
De tre former Basalt set er der i dag tre muligheder, når man snakker IP-telefoni. Dem kan man læse om i »Introduktion til IP-telefoni«: Den første mulighed er at få et telefonapparat som man kender det, der enten er den telefon du har i forvejen som tilsluttes en adapter og så din internetforbindelse, eller en speciel »SIP-telefon«, der ligner en almindelig telefon, men som kan sættes direkte i nettet. Kvaliteten af de bedste telefoner er på højde med de fleste mobiltelefon-forbindelser. Du får et abonnement og et nummer hos en IP-telefon-operatør (eller får flyttet dit gamle nummer), og kan som regel ringe gratis til andre IP-telefoner, mens det koster at ringe til en normal telefon. Den anden mulighed er en »soft-telefon«, som er et program på din computer. Her bruger du ikke en normal telefon, men taler via et headset og højtalere på computeren. Ikke desto mindre kan du ringe til alle andre telefoner i hele verden, både andre soft-telefoner og almindelige telefoner. Endelig kan du som sidste mulighed tale i »Chat-telefon«, som også er et computerprogram, men uden mulighed for at ringe til almindelige telefoner. Derimod kan du tale med andre Chat-telefoner. Det er ikke særlig svært at komme i gang med, at så er det fuldstændig gratis.
Især udland og mobil Det er klart, at jo større din telefonregning er, jo mere kan du spare. Ringer du meget til udlandet, eller fra en fastnetstelefon til en mobiltelefon, kan der være mange penge at spare, simpelthen fordi det er de opkald, der er dyrest i dag. Ligeledes, hvis du har mulighed for helt at opgive dit tele-fonabonnement – men det kan du ikke, hvis du er kunde hos TDC, der p.t. kræver at du beholder din fastnetstelefon for at have ADSL. Ifølge »Introduktion til IP-telefoni« er der dog ikke det store at spare, hvis man i forvejen har et af de billigste mobiltelefonabonnementer og bruger de billigste taletidskort til udlandet. For at kunne tale over nettet skal du regne med en netforbindelse på mindst 100 Kb i begge retninger, men samtalekvaliteten stiger med båndbredden. Men selv om du betaler for en linie på 128 Kb kan du risikere, at din internetudbyder ikke leverer den båndbredde, du betaler for – og så kommer der hakker i lyden. Men det skulle kunne undgås ved at vælge en af de større, kendte internetudbydere.
Et konkret tilbud I den lille bog, vi har tiltusket os, vrimler det som sagt med ord og begreber og valgmuligheder, så vi går lidt på kompromis med objektiviteten, griber knoglen og ringer til iværksætteren bag IP-telefoni-firmaet Redspot, som vi tidligere har omtalt her i bladet. Aksel Lykke Paulsen svarer fra sin IP-telefon, og det må siges, at kvaliteten bestemt er tålelig, om end den ikke er på hifi-niveau. Vi forklarer Aksel vores ærinde – vi ønsker et tilbud, der er let at gå til, og som fungerer. Uden dikkedarer. Det sidste kan vi ikke helt slippe for, men opsætningen af udstyret er nu ikke så svært endda, mener Aksel. Han foreslår en løsning, der har to elementer, en til når man er hjemme, og en til når man er på farten. Den første først: »En adapter med indbygget Quality of Service (forkortes QoS, red.), det vil sige trafikprioritering, så man ikke skal tænke på, om man samtidig er ved at sende en stor e-mail. Der er kun ganske få på markedet, og vi anbefaler en Sipura 2100 til 995,- kr. Den har den fordel, at den kan håndtere dansk vis-nummer rigtigt. Det er det ikke alle, der kan, og så vil displayet bare være tomt. Den kan også tilpasses, så den lyder fuldstændig som en dansk telefon, og det er hovedårsagerne til, at vi anbefaler den,« siger han. Vi er altså ude i en løsning, hvor man beholder sit gamle telefonapparat, men sætter telefonstikket i adapteren og adapteren i internetforbindelsen på væggen. Men hvad hvis vi nu gerne vil have et rigtigt IP-telefon-apparat der er skabt til nettet, med vækkeur og kalender og adressebog og alt muligt? »IP-telefoner er væsentlig dyrere, og udvalget er endnu ret begrænset. Og oven i prisen skal man købe en router der har Quality of Service,« siger Aksel. Sådan en koster mindst 800 kr., så den løsning får vi med andre ord ikke anbefalet, og så er livet straks et valg simplere.
Headset når du er på farten Når man så skal ud og rejse med sin bærbare computer, kan det lade sig gøre at tage sin IP-telefon med. Ikke i fysisk forstand – men ens nummer kan ringe to steder, hvis man på sin computer installerer en SIP-software-telefon, altså en soft-telefon, med samme nummer. »Vi anbefaler ’xten’, enten den gratis eller den professionelle, der koster lidt. Desuden skal man bruge et USB-headset eller -telefonrør. Det er vigtigt, at det er med USB-stik, da almindelige headsets slår de indbyggede højttalere i computeren fra, og så kan man ikke høre, når telefonen ringer. Med et USB-headset har man de normale lyde på computeren, og samtalen i headsettet,« siger Aksel Lykke Paulsen. Tænk også på... Aksel Lykke Paulsen har efterhånden fået talt sig varm, og fortæller, at det godt kan være, at tilbuddene fra de forskellige IP-telefoni-udbydere ser ens ud, meeeen... man skal se sig for. »Serviceniveauet er vigtigt. Det kan godt være, prisen er lav hos nogle selskaber, men kan man så ringe til sin udbyder, hvis det ikke fungerer,« siger han. »Og alle, undtagen Redspot og Tele2, kræver optankning på kontoen for at man kan tale, og man risikerer at forbindelsen ryger, hvis kontoen er tom. Desuden skal man se på opkaldstakst – er den 20 eller 25 øre, forskellen bliver til mange penge. Der er også nogle udbyder, der afregner pr. påbegyndt minut,« advarer han. Med hensyn til driftssikkerheden er man i hvert fald hos Redspot i gode hænder, idet de siden september sidste år kun har været nede i to timer.
Prisstruktur uoverskuelig IP-telefoni ligner resten af telemarkedet i sin uoverskuelige prisstruktur. Oprettelses-pris, månedsabonnement, opkaldsafgift og minutpris varierer. Dertil kommer så den dimension, at det ikke er til at overskue, hvor nemt det er at komme i gang rent teknisk, samt at kvaliteten varierer. Hvad det sidste angår, anbefaler Aksel Lykke Paulsen en af de kendte udbydere, og en liste over dem alle finder man på hjemmesiden http://gratissip.dk. Her kan man også indtaste sit omtrentlige forbrug af de forskellige former for opkald, og se hvad man skal betale de forskellige steder. Hvis man er en lidt større virksomhed, der ikke kan nøjes med en enkelt telefonlinie og en fax, kan det kan også lade sig gøre at få IP-telefoni-løsninger der kan køre over omstillingsanlæg. Her starter priserne dog noget højere oppe, i lejet omkring 13.000 kr.