Man tænker dårligt nok over dem – de hvide bogstaver »FS01« på fronten af iværksættervirksomheden Cartimes elektroniske parkeringsur. Men de er ganske afgørende. De er nemlig Færdselsstyrelsens godkendelse af, at uret der sælges under navnet »P-Watch« må bruges som parkeringsur i Danmark. Netop den detalje er forskellen på familien Haaning Højs produkt, og de omkring 500 andre forsøg, der ifølge Teknologisk Innovation tidligere er gjort på at lancere et elektronisk parkeringsur, som indstiller sig automatisk når bilen parkeres.»P-Watch er det første elektroniske parkeringsur i verden, der opnår myndighedernes godkendelse. Alle andre har måttet give op på grund af de store, men rimelige, krav som myndighederne stiller,« fortæller Gitte Haaning Høj. Hun er datteren i familien og den ansvarlige for blandt andet markedsføring og PR. Og så er hun efter eget udsagn verdensmester i P-bøder. Ligesom hendes bror, Frank Haaning Høj. Og det kan en ansvarlig forælder jo ikke bare gå og se på. »En dag kom jeg hjem til mine forældre, og så havde min far skilt en masse ure ad. Han sagde han havde fået en god idé,« fortæller Gitte Haaning Høj. Faren Ib Haaning Høj har mangeårig erfaring som selvstændig. Som selvlært maskinarbejder har han drevet et firma, der fremstillede værktøjer og fræsere til maskinindustrien. Han er familiens opfinder og idémand, og nu var det altså hans børns uheldige parkeringsvaner der leverede inspiration. Uden at det kunne imponere nogen. »Jeg afviste ideen med det samme. Jeg mente, at det måtte der allerede være nogen, der havde opfundet, eller også var det sikkert ulovligt,« fortæller Gitte Haaning Høj.
Stædighed Men heldigvis for familien Haaning Høj er det ikke kun iværksætteri, der ligger i generne. Stædighed er også et gennemgående karaktertræk, og Ib Haaning Høj havde ikke tænkt sig at give op. »Han fortsatte arbejdet med at udvikle et produkt og undersøge mulighederne for at få det godkendt. Og pludselig begyndte Justitsministeriet at interessere sig for hans idé,« beretter Gitte Haaning Høj. På det tidspunkt var både Gitte og Frank selvstændige, og da familien satte sig ned og gik i gang, viste det sig, at alle havde noget at bidrage med. »Frank er uddannet i den finansielle verden og driver ved siden af Cartime egen konsulentvirksomhed med speciale indenfor rekruttering og sammensætning af professionelle bestyrelser. Jeg selv har læst international markedsføring og er desuden korrespondent. Derudover har jeg gennem flere år været på et internationalt reklamebureau, hvor jeg arbejdede med rekruttering af nye kunder. Og endelig har jeg haft min egen konsulentvirksomhed med speciale i personale og kompetenceudvikling,« fortæller Gitte Haaning Høj. Da arbejdet i Cartime voksede, blev det nødvendigt at træffe et valg om hvor hun i fremtiden skulle bruge sin arbejdstid, og valget faldt på familiefirmaet, hvor hun nu er fuldtidsbeskæftiget og partner. Endelige har moren Maryan mangeårig erfaring som direktionssekretær og er en haj til det administrative.
Gennemarbejdet produkt Med solide iværksættererfaringer i bagagen var familien Haaning Høj klædt på til at gribe opgaven professionelt an. »Vi brugte lang tid på at skrive en gennemarbejdet forretningsplan. Både min bror og jeg selv har erfaring med forretningsplaner, så her manglede vi ikke ekspertise,« fortæller Gitte Haaning Høj. Det kom til at tage Ib Haaning Høj og en ingeniør halvandet år at udvikle P-Watch. Alle detaljer blev gennemtænkt og de optimale løsninger søgt. Detaljer som at finde de rette klæbepuder til opsætning af uret og konstruere huller i kabinettet, så kondensvand kan slippe ud, er bare nogle af de overvejelser de måtte igennem. Selv om der er både teknisk og kommerciel ekspertise i familien har Cartime valgt at involvere Teknologisk Innovation, som har indskudt et mindre beløb og ydet et større lån mod at blive partner på projektet og få en plads i bestyrelsen. »Teknologisk Innovation har et godt navn i forhold til tekniske produkter, og de har været og er stadig en rigtig god sparringspartner,« forklarer Gitte Haaning Høj. Nordea Opfinderfond har også ydet et lån, ligesom to private investorer har været med til at sikre de to millioner, det har kostet at udvikle produktet. Tunge partnere Virksomheden har valgt at outsource flere væsentlige funktioner, blandt andet produktion, bogholderi, telefonpasning og juridiske opgaver. Desuden har Cartime valgt at indgå samarbejder med topprofessionelle partnere til markedsføring (Young & Rubicam), PR (Cohn & Wolfe) og distribition (Wundermann). Partneraftalerne er meget forskellige og nogle er baseret på salgsvolumen. Ens for alle partnerne er, at de tror på P-Watch og derfor har været fleksible i forhold til aftalernes indgåelse. »Vores gennemarbejdede forretnings-plan har været til stor gavn, da vi skulle søge investorer og samarbejdspartnere. Den viser at vi har tænkt os godt om,« siger Gitte Haaning Høj og tilføjer, at de naturligvis har haft en advokat med ved bordet, da aftalerne blev indgået. Den professionelle linie som de tunge partnere resulterede i er synlig i hele virksomhedens kommunikation. »Sammen med distributionsbureauet lagde vi en strategi for, hvor produktets skulle sælges samt hvilken pris det skulle sælges til. Vi ville ikke selv drive butikker. Vi har i dag 800 egne forhandlere og mere end 2.000 forhandlere som vi når gennem vores grossister,« fortæller Gitte Haaning Høj. I juni 2003 kunne Cartime endelig lancere et gennemarbejdet P-Watch i antracitgrå, som Haaning Høj’erne efter mange overvejelser mener er den farve, der passer bedste til de fleste bilinteriører. Uret monteres i forruden og sluttes til bilens tændingssystem, så det kan indstille sig automatisk når bilen parkeres.
Ingen hovedperson Det er i dag fortsat kun Ib og Gitte Haaning Høj, der arbejder fuldtid i Cartime, mens Frank og Maryan arbejder deltid. Franks kone er startet i Cartime på deltid, en ingeniør er blevet ansat på fuld tid og to sælgere på deltid. Og det er stadig kun begyndelsen. »Vi er netop flyttet ind i nye kontorer på Østerbro. Indtil nu har vi arbejdet hjemmefra. Vi har gjort det i et fornuftigt tempo,« siger Gitte Haaning Høj. Familievirksomheden har ingen egentlige hovedpersoner, skønt det er Ib der er opfinderen og ham, der har været den drivende kraft i udviklingsprocessen og patenteringen. »Uden ham var P-Watch ikke blevet til noget. Vi havde jo hvert vores at se til,« siger Gitte Haaning Høj. Ib Haaning Høj og produktudviklingsingeniøren står nu for at videreudvikle produktet med ekstra finesser og features. På grund af de indsendte patentansøgningerne må Cartime dog ikke afsløre, hvilke finesser der er tale om. »Vores patent dækker så bredt, at det vil være vanskeligt for en konkurrent at komme på banen. fortæller Gitte Haaning Høj, og afslører at Cartime selvfølgelig har allieret sig med et patentbureau, Patentgruppen til det tunge patentarbejde, og varemærkeregistreringen har firmaet Zacco stået for. Gitte har stået for PR-lanceringen med blandt andet pressemøder og markedsføringsplan, mens Frank har fundet investorerne.
Som varmt brød At der er et marked for et elektronisk parkeringsur til omkring de 800 kr. er allerede bevist. Cartime har solgt 20.000 enheder siden sin start og i julen blev P-Watch kåret som et af de 5 bedst sælgende produkter i detailhandlen, hvilket giver firmaet mulighed for at etablere endnu flere aktiviteter i 2004. Cartime er allerede ved at forberede sig på eksport, og har sammen med Eksport Rådet fået udarbejdet en række markeds-undersøgelser for forskellige lande. Det er blandt andet vigtigt at finde ud af, hvor mange biler der er på et marked, hvad en P-bøde koster, og om der overhovedet er tidsbegrænset parkering. »Vi har endnu ikke taget hul på eksport, men vi har kig på især tre lande, hvoraf et mindre europæisk land nok bliver det første i løbet af 2004,« siger Gitte Haaning Høj. Med den helt igennem professionelle tilgang til iværksætteri har familien Haaning Høj selvfølgelig også tænkt over, om Cartime en dag skal sælges. »Man kan forestille sig flere forskellige exit’er. Vi stræber i alle tilfælde efter at gøre virksomheden så attraktiv som mulig for alle, både for os selv og for potentielle købere,« siger Gitte Haaning Høj. Måske atypisk for en iværksætter kunne hun selv godt forestille sig at blive lønmodtager, men hun mener alligevel, at familien er genetisk disponeret for iværksætteri. »Vi er altid på udkig efter ideer. Vi har alle altid opfundet og udviklet en masse ting,« siger hun. Og Iværksætteren kan naturligvis ikke dy sig for at spørge, om familien – der fortsat ejer størstedelen af firmaet – regner med at blive rige af P-Watch. Gitte Haaning Høj smiler: »Jeg håber, det bliver ved med at være en god forretning. Det skal være fornuftigt – vi skal kunne leve af det. Men man skal ikke kun motiveres af penge. Man skal også synes det er sjovt.«