18 . March , 2009

Aldrig for ung til iværksætteri

Findes der en »ideel alder« at blive iværksætter i? Mange ville sige omkring de 30 – da har man samlet lidt livs- og arbejdserfaring og er på den anden side stadig ung og har masser af år til at opbygge en virksomhed. Der er selvfølgelig mange, der først får taget sig sammen når de er væsentlig ældre, men så er der også nogen, der kommer så hurtigt ud af starthullerne, at man næsten tror det er løgn.
En af dem kan du læse om i dette nummer af Iværksætteren. Pouline M. Andersen er 25 og har allerede to år på bagen som iværksætter. Med fire ansatte (der aldrig er syge!), en stigende omsætning, og en tilfreds kundekreds er hun i fuld gang med at bidrage til BNP’et, alt sammen mens de fleste af kammeraterne stadig sidder begravet i tykke bøger på videregående uddannelser.
Nu skal man ingenlunde underkende værdien af videregående uddannelse eller vort samfunds investering i samme, men det er der vist heller ingen fare for at vi kommer til her til lands, hvor tidens løsen hedder viden som international konkurrenceparameter, for ikke at tale om videniværksættere og højteknologiske fonde.
Derimod er det måske værd at fundere lidt over, hvilken form for viden der er behov for, og hvordan den bedst tilegnes. Når vi taler iværksætteri er det ingenlunde givet, at den bedste viden opnås på skolebænken. For det første er de kvaliteter der skaber en god iværksætter ikke de samme kvaliteter, som skaber en flittig studerende, ja nogle gange nærmest de modsatte. For det andet kan man tilbringe årevis på handels(høj)skolen uden at få en reel fornemmelse af, hvad det vil sige at starte og drive en virksomhed. Når man derimod kaster sig ud i opstarten af en virksomhed, er læringskurven den første tid gerne stejlere end en sort piste. Det man har brug for at vide, finder man meget hurtigt ud af, eller også går man nedenom og hjem. Og den viden, der er brug for, sorterer i vid udstrækning under det, som læringsforskere kalder »tavs« viden, altså viden der kun vanskeligt kan nedskrives og læres fra bøger, kunstige cases, eller lærere, der aldrig selv har drevet en virksomhed. Det gælder for eksempel markedsfornemmelse, evnen til at netværke og evnen til at forhandle.
Det er selvfølgelig ikke en enkel problemstilling, hvordan man bedst uddanner iværksættere, og nogle ting kan man bestemt lære i skolen. Men som Pouline M. Andersen og andre har bevist, er lange uddannelser ingen forudsætning for at give den seriøst gas som iværksætter.

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag